2020. március 20., péntek

Távmunka

Hogy üzemel a kötelező Home Office? Ezt gondolják a cégvezetők az otthoni munkavégzésről:

A kép csak illusztráció!

Nem mindenki nézi jó szemmel az otthoni munkavégzést egy friss kutatás szerint.


Azoknál a szolgáltató cégeknél, ahol zömmel irodai munka folyik, a munkáltatók 90 %-a távmunkára fogja küldeni munkatársait, amennyiben ezt a vírus megköveteli. Hozzávetőleg 2/3-uknál minden munkavállaló rendelkezik már most is otthoni szerver-hozzáféréssel, 10-ből 8-uknak van videokonferenciára is alkalmas megbízható programja, minden 3-ik pedig projektmenedzsment-szoftvert is használ a hétköznapi munkavégzéshez.






A Home Office-hoz szükséges infrastruktúra voltaképpen legtöbbjüknél már adott, a bizalom viszont részben hiányzik: a megkérdezettek csaknem 1/3-a nyilatkozott úgy, hogy nem bízik a munkavállalókban, vagy mindenesetre vannak kétségeik afelől, hogy otthonról is korrektül elvégzik a rájuk bízott munkát - derül ki egy friss kutatásból.

Valószerű alternatíva a Home Office






Egyre több cég dönt amellett a járványügyi helyzetben, hogy kiüríti irodaházát, kérdés viszont, hogy ehhez mindenki alkalmas infrastruktúrával rendelkezik-e.

A friss felmérésből kiderül, hogy azon szolgáltató szektorba tartozó vállalatok jelentős része, ahol jellemzően irodai munka zajlik, felkészült arra, hogy Home Office-ba küldi a kollégákat, és nehézség nélkül képes működtetni rendszerét, de egy párnál azért gondot fog okozni, ha nem lesz más választás, és hosszabb távon, irodán kívüli munkára kényszerülnek.





A főképpen irodai munkát végző dolgozókat foglalkoztató cégek tetemes részénél nem kérdés, hogy a Home Office megoldás-e: 10-ből 9 vállalat tett olyan nyilatkozatot, hogy az otthoni munkavégzést választja, amennyiben a vírus miatt munkavállalóit haza kell küldeni. Mindössze a cégek 10 %-a küldené el táppénzre vagy szabadságra az alkalmazottakat.

Erre pedig többségük fel van készülve: a válaszadók több mint 80 %-ánál a teljes cég - vagy mindenesetre a munkavállalók jelentős része - egyébként is szokott otthonról dolgozni, így nem lenne számukra nagy újdonság a távmunka. Ezek közül a mikro-vállalatok járnak az élen, náluk ez a megoszlás több mint 90 %-os.

Kész az infrastruktúra az otthoni munkavégzéshez


A tanulmány válaszadói közül kevés számban, mindössze 6 %-uk válaszolt úgy, hogy abszolút nincs a munkavállalóknak otthoni szerver-hozzáférése, videokonferenciára alkalmas szoftverrel 10-ből 8 vállalat rendelkezik, projektmenedzsment-szoftverrel pedig minden 3-ik cég dolgozik.





A direkt állásinterjúra fejlesztett program - azaz videóinterjú-platform - viszont hiányzik a cégek palettájáról: 84 %-uk még egyáltalán nem találkozott ilyen eszközzel, így megeshet, hogy a HR-eseknek kihívás lesz a következő periódus a toborzás aspektusából.

Nem mindenki bízik meg a munkavállalójában


Értelemszerűen a bizalom már más kérdés, hiszen ahhoz, hogy a vállalatok hosszabb ideig engedjék munkavállalóikat otthonról dolgozni, arra is szükség van, hogy ne legyen fenntartásuk afelől, hogy mindenki felelősségteljesen végzi a feladatát. A megkérdezett cégvezetőknek, HR-vezetőknek csaknem 1/3-a vallott úgy, hogy nem bízik a kollégákban, vagy legalábbis vannak aggályaik, hogy a kiadott feladatokat teljes mértékben el fogják-e otthonról végezni. Ez a szemlélet leginkább a pénzügyi és a kommunikációs szektorra jellemző a vizsgálat szerint.

Megfontoltak a cégek


A vállalatok egyelőre optimisták, ami abból is kitűnik, hogy saját bevallásuk szerint 10-ből 8-an abszolút nem vett vissza kommunikációs keretéből sem. Az új munkatársak szerződtetésével kapcsolatban viszont már körültekintőbben járnak el: a megkérdezettek 1/3-a részben vagy teljesen leállította álláshirdetéseinek közzétételét az elmúlt napokban.

Ez utóbbi saját bevallásuk szerint legfőképp a szoftverfejlesztés és E-kereskedelem területén mozgó vállalatokat érinti. A válaszadók 94 %-ánál még egyáltalán nem vetődött fel az elbocsátások kérdése a cégen belül.  

Változásmenedzsment és a pánik mellőzése


Arra a kérdésre, hogy humán erőforrás szempontból mi a leglényegesebb kihívás a járványügyi helyzetben, a többség a folyamatos változások kezelését, a változásmenedzsmentet emelték ki, a második legfontosabb kérdés a cégek szerint a munkavállalói elégedettség fenntartása és a pánik eloszlatása, harmadik legalapvetőbb feladatként pedig az otthoni munkavégzés körülményeinek biztosítását, kialakítását nevezték meg.




Home Office-ban dolgozol? Ezt a 6 hibát ne kövesd el!



A koronavírus terjedése miatt egyre több vállalat törekszik megoldani, hogy munkavállalói otthonról dolgozhassanak, azonban az otthoni munkavégzés során megannyi hibát lehet elkövetni. Hat megfontolandó tippet oszt meg a CNBC egy olyan férfitól, aki már 15 éve otthonról végzi a munkáját.

  1. Ne dolgozz otthon pizsamában, akármennyire is vonzó az ötlet, javasolt úgy felkészülni egy munkanapra, mintha az irodába mennénk be, így produktívabb is lesz a munkavégzés.
  2. Legyen egy konkrét kijelölt hely a munkára, de ez ne az ágy vagy a kanapé legyen, mert egyáltalán nem segíti az eredményes munkavégzést.
  3. Attól, hogy otthonról dolgozol, ne tűnj el, mindig közöld, épp min dolgozol a többieknek, hogy mindenki tudja, a másik éppen min munkálkodik.
  4. Nem szabad ellazsálni a mozgást, otthoni munkavégzés közben is figyelni kell rá, hogy felálljunk a monitortól meghatározott időközönként, a gyakori testmozgásra és arra is, hogy megfelelően táplálkozzunk.
  5. Az otthoni munkavégzésnél szabályokat és határokat kell lefektetni, mivel könnyen elvonhatják a figyelmet a személyes dolgok vagy a családtagok. Ehhez például célszerű minden napra egy listát készíteni a teendőkről, ez segíthet a munkára fókuszálni.
  6. A Home Office remek dolog, de nem ildomos készpénznek venni, egy idő után egyre problémássá válik koncentráltnak maradni és a munkára összpontosítani, erre direkt kell figyelni.