A bürokrácia kivédése - 5 tipp külföldi munkavállalók részére Németországban
Amikor valaki munkát keres egy németországi új vagy régóta működő cégnél, rá fognak jönni, hogy ez az ország az egyik legbürokratikusabb állam a világon.
A németeknek a különböző ügyintézési, hatósági várótermek jól ismert területek, ahol kifejlődött a türelem és a kitartás az évek folyamán a bürokratikus intézkedések jóvoltából. Az újonnan érkező külföldieknek ezt az új helyzetet nehéz lehet kezelni. Tehát mielőtt ezek a kihívások elháríthatatlan akadályokként felbukkannának, a munkavállalónak és a munkáltatónak együtt kell működnie a szükséges eljárások során. A következő 5 tipp segít:
1. Kezdjük el a procedúrát a lehető leghamarabb
Először is, aki nem Európai Uniós állampolgár vagy nem svájci állampolgár azoknak be kell szerezniük a tartózkodási engedélyt (Aufenthaltstitel) abból a célból, hogy Németországban élhessenek és dolgozhassanak. A vízum is szükséges az országba való belépéshez. Az új munkavállaló egy német cégnél való munkába állásához, a munkavállaló és munkáltató megkezdi a fontos iratokat és dokumentumokat beszerezni.
Mely dokumentumok szükségesek?
Az EU-n kívüli országokból származó munkavállalók időben be kell szerezni a vízumot - azaz 1 héttel a belépés előtt. Az ország-specifikus német nagykövetségeken segítenek további információkkal, de általában az alábbi dokumentumok szükségesek:
- Papírok a munkavállaló képzettségéről: Gyakran egy bizonyos képesítést szükséges munkához, például a diploma vagy szakképzettség. Fontos ellenőrizni, hogy a munkavállaló képzettségét elfogadják-e Németországban. Nem árt először bevizsgáltatni a dokumentumokat.
- Igazolás a konkrét állásajánlatról: Mindenkinek, aki belép Németország területére, és megállapodást kötött egy céggel, annak rendelkeznie kell a munkaszerződés egy másolatával. Ha ez nem lehetséges, akkor legalább egy részletes munkaköri leírás legyen kéznél.
- Dokumentumok a munkavállaló tervezett tartózkodási helyéről Németországban, például egy bérleti szerződés.
Németországba jönni kevésbé komplikált azok számára, akik az EU-tól, Izlandból, Liechtensteinből, Norvégiából vagy Svájcból érkeznek. Nekik vízum nem szükséges - csak útlevél vagy személyi igazolvány és egy becsomagolt bőrönd.
Könnyebb a diplomásoknak
Az uniós diplomások végzettsége azonos mértékben elfogadott a német egyetemi diplomával, ezzel könnyebb bejutni. Az új tartózkodási engedély "Kék EU kártya", hatályba lépett 2012. augusztus 1-jén. Például nem kell a szövetségi munkaügyi központ (Bundesagentur für Arbeit) jóváhagyása, ha bizonyítani tudja, konkrét állásajánlata bruttó fizetése legalább 44.800 € évente. A képzett munkaerő (például IT vagy műszaki pályán), vagy az orvosok esetében a szükséges minimum jövedelem 35.000 € évente. Ebben az esetben azonban a szövetségi munkaügyi központnak engedélyeznie kell.
Diplomásoknak is kell vízumot váltaniuk és munkavállalási engedélyt szerezniük. Konkrét állásajánlat benyújtása nem szükséges, nekik 6 hónap alatt kell találniuk megfelelő állást.
2. Tippek, mielőtt nekivágsz
Indulás előtt bölcs dolog, ha konzultál egy céggel, amely már említett folyamatokkal kapcsolatos dolgokban tapasztalattal rendelkeznek. A végén mindenki javára válik ez a tapasztalatcsere. Vannak központi kapcsolattartó pontok is Berlinben, ahol a vállalatok kaphatnak támogatást külföldi munkavállalók felvételéhez. Berlin gazdasági fejlesztési ügynökség Berlin Partner segít sok cégnek, mint például a Groupon, Zalando és Wooga. A munkáltatók szervezik a bevándorlók és az állami munkaügyi központok (Arbeitgeberservice; Ausländerbehörde és Arbeitsagentur) együttműködését, hogy tanácsokkal lássák el a munkavállalókat és tájékoztatást adjanak a szükséges dokumentumokkal kapcsolatban.
3. A munkavállaló bevonása a folyamatokba, amint belépnek Németországba
Németországba érkezéskor, az új munkavállalónak szembe kell néznie az információk hatalmas áradatával. Attól függően, hogy milyen a országból érkezett és milyen a kulturális háttere, az első benyomások nyomasztóak lehetnek. Fontos, hogy tudja követni, mi a lényeges és mit kell tennie.
- Az EU-s állampolgároknak regisztrálniuk kell magukat az érintett nyilvántartási hivatalnál (Einwohnermeldeamt) - egy szállodai címet nem fogadnak el hivatalos lakhelyként.
- A bevándorlási hivatal (Ausländerbehörde) az első hely, ahova a nem uniós állampolgároknak menniük kell, amint Németország területére lépnek. Vízumot kell szerezniük, illetve tartózkodási engedélyt (Aufenthaltstitel) a munkavállaláshoz minél előbb. Nem szabad túl sokáig halogatni a dolgot. Maximum 4 - 6 hónap alatt a vízum lejár.
A nem EU-s állampolgárok nem ismerik a német bürokratikus folyamatokat, fel kell készíteni őket, mielőtt látogatást tesznek az illetékes hivatalnál. Jól jöhet, ha a vállalat információkkal látja el a munkavállalókat, felsorolják az összes fontos lépést, címeket, folyamatok részleteit és a határidőket.
4. Az új csapattag körbevezetése, támogatása
Fontos, hogy a munkavállaló nem érezze magát egyedül - és nem csak a bürokratikus folyamatok során. Ha ő most új a városban, az utcák és az arcok ismeretlenek lesznek számára. A hatóságoknál tett látogatások zavaróak lehetnek, a várótermek zsúfoltsága és a hosszú folyosók. Hasznos, ha egy akad németül jól beszélő munkatársa, aki elkíséri a jövevényt és úgy jár el, mint egy mentor, aki segíti az ügyintézést a hivataloknál, fordításokat és egyéb kihívásokat.
Szállás-vadászat; Regisztráció; Mobiltelefon szerződés
A szállás-vadászat a nagyvárosokban, mint például Berlinben eléggé nehéz lehet. A lakóhelyszerzéshez szükséges a vízum, de néha nem olyan könnyű találni egy megfelelő lakást. A szállodák vagy egy munkatárs albérleti szobája szolgálhat átmeneti megoldást. De sajnos a hatóságok nem fogadják el ezt, mint hivatalos lakhely. Egyes cégek nagy számban hirdetnek a külföldi munkavállalók részére ideiglenes kiadó lakásokat. Ők élhetnek ott, amíg nem találnak egy normális szálláshelyet. Egy ajánlólevél a munkáltatótól csodákra lehet képes a szállás-vadászat során.
Ha megvan a lakás, azért néhány tennivaló még akad - energiaszolgáltatók, vízszolgáltatók, internet-szolgáltatók és a GEZ (műsorszolgáltató cég), hogy csak néhányat említsünk.
Biztosítás és családi kedvezmények
A német biztosítási rendszer új a legtöbb külföldi számára, de fontos. Feliratkozás a társadalombiztosításra, ez a fajta hozzájárulás nélkülözhetetlen a munkavállalók számára. Általánosságban elmondható, hogy ez a rendszer magában foglalja a kötelező egészségbiztosítást, a nyugdíjjárulékot, illetve rendelkezik szükséges esetén való ellátásról, például baleset esetén, vagy ha munkanélkülivé válik valaki.
A Németországba bevándorló gyermekes családoknak tudniuk kell, hogy joguk van, megkapni a családi pótlékok. Az egyetlen kikötés egy érvényes letelepedési engedély (Niederlassungserlaubnis) vagy más típusú tartózkodási engedélyt.
5. A csapat felkészítése
Egy új csapattag érkezésekor a legjobb felkészülni a többi alkalmazottnak különösen, ha az irodában át tudnak váltani angol nyelvre. Mindenkit tájékoztatni kell az új munkavállaló érkezésére és a procedúrára, amin ő keresztülmegy a kezdetekben. Ez különösen fontos azok számára, akik szorosan együtt fognak működni az új kollégával, hogy segítsék a német társadalomba való beilleszkedését. A csapat képes lesz az új munkatárssal megismertetni a munkafolyamatokat, és segítenek neki megtalálni a módját, hogy hatékonyan be tudjon kapcsolódni a meglévő projektekbe.